Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Overhemd Boordtenue aangeschaft bij een dumpzaak.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Simplyred
    replied
    Ik wil hier toch graag iets over kwijt.

Het zou ten eerste al ENORM helpen, als Defensie niet aan de lopende band surplus kleding en andere gear op de markt dumpt zodat iedereen het voor een paar cent kan aanschaffen.
    Bij diverse leveranciers zoals bijv Varusteleka is met grote regelmaat spul te koop uiteenlopend van groot tenu tot operator jackets en wie weet wat al niet. Waarom is dat.
    Doe dat niet. Hou die spullen op voorraad, geef ze aan je personeel, maar smijt het niet op de 2e hands markt en ga je daarna afvragen waarom er lui in dienstkleding van allerlei soorten en maten in demonstraties rondlopen. Geld overigens niet alleen voor NL maar ook voor andere korpsen zoals de Bundesmarine/Deutsche Marine en diverse andere landen. Ik kan officiersjassen van de Deutsche Marine te keur kopen.

Ten tweede werkt het ook de andere kant op. Operators kopen ook zelf spullen simpelweg omdat de bestaande uitgiften niet voldoen, niet zitten, niet operatie-waardig genoeg zijn. Dat moet ook eens stoppen dat dit nodig is. Het lijkt nergens op. Als ik iets wil, omdat ik in het veld denk daar voordeel van te hebben, moet dat gewoon via de intendance beschikbaar zijn. Dat kan best in een bepaalde bandbreedte zodat niet iedereen in zijn eigen handeltje loopt.

Tot slot vind ik, dat als jij wilt demonstreren, dat jij dat moet kunnen doen, maar dan wel binnen bepaalde regels. Die worden deels door de Wet gesteld, en dat zijn nou eenmaal de spelregels die wij met elkaar hebben afgesproken rond demonstreren. Als die spelregels worden overtreden en de Overheid vervolgens ingrijpt past het NIET dat jij, als ex militair, ex marineman, whatever, daar tussen gaat staan. Dat is rechtstreeks strijdig met het beschermen van de rechtsstaat die immers bestaat bij die spelregels. Dat is 1.
    Als jij bij het demonstreren ex militaire kleding draagt, zoals een smock of een of ander camo-jack, heb ik daar geen moeite mee zolang er geen rangtekens, insignes of onderdeelsemblemen zichtbaar gedragen worden. Als iedereen ex militaire kleding kan kopen, moeten ook de ex militairen zelf daar in kunnen lopen en demonstreren. Geheel een eigen keuze naar mijn smaak.
    Het wordt duidelijk anders als men zich middels die rangtekens etc. kenbaar maakt als ex-X. Dat gaat een brug te ver, dat is gewoon RECHTSTREEKS in strijd met art. 5 lid A, sub 2 van de VS 2-1593 kledingvoorschriften. Zo simpel is dat: het is uitdrukkelijk verboden tenzij het gaat om een betoging voor de arbeidsvoorwaarden van de militairen zelf. Dus moeilijk is het niet, je moet het gewoon NIET doen. Als je zo nodig wilt demonstreren is dat je goed recht, en moet je dat zeker doen. Maar blijf binnen de regels, en blijf de voorschriften respecteren.

Zo kijk ik er tegenaan tenminste.

Leave a comment:

• Admiral Halsey
    replied
    WNL Goedemorgen Nederland: "CDA’er ‘ergert zich groen en geel’ aan militaire uniformen bij coronademonstraties: ‘Not done’".

Op https://www.rijksoverheid.nl/binarie...-veteranen.pdf het volgende over het als burger dragen van een courant militair uniform:

Het komt de veiligheid en herkenbaarheid daarom niet ten goede wanneer niet-militairen in een courant militair uniform lopen. Dit geldt in het bijzonder voor de uniformen van de Koninklijke Marechaussee die als veiligheidsartikel staan aangemerkt binnen de Politiewet. Een persoon in uniform vertegenwoordigt de organisatie en is herkenbaar als ambtenaar in functie c.q. bevoegd opsporingsambtenaar. Van die persoon verwacht de maatschappij dat hij zich ook als zodanig gedraagt. Ik ben als Minister van Defensie politiek verantwoordelijk voor alle handelingen van de militair. Wanneer niet-militairen in een courant uniform lopen kan dit tot onduidelijkheid leiden over deze verantwoordelijkheid.
    RTL-Nieuws: "Opmerkelijk ratjetoe aan uniforms In legeruniform demonstreren: mag dat? En wie zijn eigenlijk deze veteranen?".

Eenvandaag: "Wat doen oud-militairen en veteranen bij de coronademonstraties? 'Wij staan hier voor de vrijheid van de vreedzame burger'".
    Last edited by Admiral Halsey; 17th January 2022, 19:21.

Leave a comment:

• steef boom
    replied
    boordtenue

Wat een problemen over boordtenue,in mijn dienstperiodewas maar een soort boordtenue een blauwe overall dat was al

Leave a comment:

• Admiral Halsey
    replied
    Voordat ik de BT-jasjes in februari jl. wegdeed, liep ik rond Kerst 2018 tijdens een kerstbelevingstocht in een dorp bij mij in de buurt in een BT-jasje met straatnaam 'Koninklijke Marine'. Een beveiliger heeft mij toen er op aangesproken dat dat niet mocht en dat het zelfs strafbaar is, want je doet dan als burger wel iets uit naam van de Koninklijke Marine. Nu ik al mijn BT-jasjes van de hand heb gedaan, is dit voor mij gelukkig niet meer aan de orde en geeft dat bij mij veel rust.

Hieronder draag ik een alternatief voor de BT-jasjes die ik gelukkig weg heb gedaan. Namelijk een Boordtenue-achtig werkjasje van het werkkledingmerk BP, type 1479, in combinatie met de BT-broek. Foto is afgelopen mei in Noorwegen genomen. Dit BP-jasje heb ik later voorzien van een klittenbandstrookje boven de rechterborstzak om daar een naamlintje met mijn achternaam op te doen, net als bij het BT-jasje van de Koninklijke Marine zelf. Nu ik die BT-jasjes van de Koninklijke Marine weggedaan heb, ervaar ik veel meer afstand tussen het marinepersoneel en mijzelf dan toen ik bijna dagelijks BT-jasjes droeg. Hoe dan ook, wil ik nooit meer een BT-jasje van de Koninklijke Marine dragen. Bovendien vind ik dat ding maar een raar geval met die ritszakken en die drukknopen op de borst.

AlternatiefBoordtenue.jpg
    Last edited by Admiral Halsey; 2nd September 2019, 22:20.

Leave a comment:

• Admiral Halsey
    replied
    Nu ik die Boordtenue-jasjes van de Koninklijke Marine weggegeven heb, voel ik mij veel zekerder, hoef ik mij geen zorgen meer te maken over de wet- en regelgeving rondom het als burger dragen van het BT-jasje in het openbaar, over de kwaliteit daarvan en hoef ik mij ook niet meer druk te maken over de moeilijke verkrijgbaarheid van deze jasjes vanwege het strikte inleverbeleid bij de Koninklijke Marine.

In ieder geval vind ik als sympathisant van de Koninklijke Marine het veel prettiger om in algemeen verkrijgbare Boordtenue-achtige werkjasjes/werkhemden te lopen dan in dat specifieke BT-jasje van de Koninklijke Marine zelf. Ik ben wel van plan om een klittenbandstrookje op mijn werkjasjes/werkhemden te naaien om daar mijn naamlintje op te doen om daarmee mijn eigen 'Boordtenue' te maken. Ook kan ik nog op Klittebandwinkel.nl klittenbandrondjes bestellen op de plek waar eventueel het eenheidsembleem komt. Uiteraard draag ik een eenheidsembleem dan alleen maar thuis.

Op de onderstaande links kun je mooie en stoere werkjasjes vinden die soms wel wat weg hebben van het Boordtenue-jasje van de Koninklijke Marine:

Bron onderstaande afbeeldingen: https://www.bp-online.com/nl/bp-werk...79-720-10.html (bovenste afbeelding) en https://www.havep.com/nl-nl/producte...-model-1648-ka (onderste afbeelding):

1479_720_010_01.jpgHavep1648.jpg

Leave a comment:

• j.sprong
    replied
    Admiral Halsey schreef Bekijk Berichten
    kan ik weer veel meer mij zelf zijn dan in mijn gedachten een fantasiemarineman te wezen
    Je kunt en mag jezelf zijn Admiral, daar is niets mis mee
    Ieder mens is uniek :

Leave a comment:

• Jan van den Bogert Tpmkr
    replied
    Goed gedaan Admiral.

Leave a comment:

• Admiral Halsey
    replied
    Ik heb al mijn Boordtenue-jasjes weggegeven aan o.a. AMS Bernisse.

Op deze onderstaande foto heb ik iets beters en wat neutraals aan dan die hobbezakken van Boordtenue-jasjes van de Koninklijke Marine waar ik inmiddels afstand van heb genomen, op deze foto draag ik een stoere werkjas van het werkkledingmerk KLM.

Ik heb namelijk al mijn BT-jasjes van de Koninklijke Marine gedoneerd aan AMS Bernisse, aan het Zeekadetkorps Delfzijl en aan het Zeekadetkorps Harlingen. Omdat zij ook daar aan boord ook in Boordtenue lopen, het tegenwoordig vanwege het strikte retourbeleid bij de Koninklijke Marine erg moeilijk is om daar aan te komen en zij wel behoefte aan BT-jasjes hebben. Daardoor voelde ik mij schuldig dat ik die dingen de afgelopen jaren via o.a. Marktplaats en dumpzaken in huis had verzameld. Zij waren er erg blij mee dat ik die jasjes naar hun toe verzonden had. Om mijn BT-jasjes maar op Marktplaats zetten, was voor mij absoluut geen optie, want dat wordt door de Koninklijke Marine niet toegestaan, omdat zij anders via Marktplaats in verkeerde handen kunnen komen. En dat wilde ik ook niet op mijn geweten hebben.

Het thuis lopen in deze BT-jasjes van de Koninklijke Marine gaf bij mij toch een raar gevoel en ik raakte daardoor te emotioneel betrokken met het personeel van de Koninklijke Marine. Ik kon daardoor de laatste twee jaar ook thuis niet meer onbevangen in een BT-jasje lopen. En verder riep het thuis daarin te lopen bij mij ook gevoelens van verdriet en frustratie op van dat ik niet bij de Koninklijke Marine heb kunnen werken vanwege mijn autisme stoornis. Er ontstond daardoor bij mij een rare fantasiewereld over de Koninklijke Marine die ik niet waar kon maken. En daar heb ik met het dragen van neutrale donkerblauwe werkjasjes, die algemeen verkrijgbaar zijn bij bedrijfskledingzaken, gelukkig geen last van en kan ik weer veel meer mij zelf zijn dan in mijn gedachten een fantasiemarineman te wezen door in een Boordtenue-jasje te lopen. Verder heb ik er ook geen probleem mee om wel in een BT-broek te lopen, omdat die een algemene BDU-werkbroek is die niet expliciet herkenbaar is als zijnde van de Koninklijke Marine.

En bovendien mag ik als burger niet eens in het openbaar in BT-jasjes lopen, waar we hier een enorme discussie over hadden, omdat dat bij anderen verwarring brengt en ik een verkeerde indruk wek. Ook al zou ik de straatnaam 'Koninklijke Marine' daarvan verwijderd hebben, dan nog is het BT-jasje vanwege de vorm, de ritszakken, de horizontale naad op de borst en de kleur zo expliciet herkenbaar als zijn de van de Koninklijke Marine. Bovendien vond ik het op het laatst ook gênant om als burger zomaar in het openbaar in een BT-jasje van de Koninklijke Marine te lopen, terwijl ik zelf niet eens bij de Koninklijke Marine werk.

Over een paar jaar zal ook bij de Koninklijke Marine het DOKS (Defensie Operationeel Kleding Systeem) worden ingevoerd en dat zijn wij van het BT-gedoe helemaal af.

WerkjasKLM.jpg

Leave a comment:

• j.sprong
    replied
    Kleding IS een "gedrag".
    Je zou ook kunnen overwegen, als sympathisant (dat geloof ik absoluut), in gewone kleding de Marine- en de Wereldhavendagen te bezoeken.
    Ik sympathiseer ook met de Kon. Marine, mijn vader was marineman (op dit forum te lezen) en persoonlijk draag ik als ex-zeevarende de marine een zeer warm hart toe.
    Alleen.......dat hoef ik niet zo te laten zien, en laat ik het uniform en alle tenues en wat dies meer zij, graag aan de echte kanjers over.

Doe maar gewoon......dan doe je al gek genoeg. (zeg ik dan tegen mijzelf).

Leave a comment:

• Admiral Halsey
    replied
    Paul Joosten schreef Bekijk Berichten
    Nee. Wel alles met het serieus nemen van de krijgsmacht als professionele organisatie. Dat bevorder je met een dergelijke outfit niet.
    Dr.Ebb schreef Bekijk Berichten
    Sluit ik mij aan. Kan mij zeer goed voorstellen dat je gedrag en kleding bij met name marinedag e.d. Als uiterst irritant wordt gezien. En meer zeg ik er niet over.
    Dus dat betekent ook dat ik professioneel over moet komen tijdens de Marine- en de Wereldhavendagen. Als er sprake is van dat ik op deze dagen mij irritant/onwenselijk zou gedragen, hoor ik van jullie graag wat er dan aan mijn gedrag schort, zodat ik daar de volgende keren rekening mee zal houden en ik daarvoor niet mijn tenue hoef te wijzigen. Houd ook rekening mee dat ik een autistische stoornis heb, waardoor ik een bepaald onwenselijk gedrag kan vertonen.
    Last edited by Admiral Halsey; 11th September 2017, 16:04.

Leave a comment:

• Dr.Ebb
    replied
    Sluit ik mij aan. Kan mij zeer goed voorstellen dat je gedrag en kleding bij met name marinedag e.d. Als uiterst irritant wordt gezien. En meer zeg ik er niet over.

Leave a comment:

• Paul Joosten
    replied
    Nee. Wel alles met het serieus nemen van de krijgsmacht als professionele organisatie. Dat bevorder je met een dergelijke outfit niet.

Leave a comment:

• Admiral Halsey
    replied
    Paul Joosten schreef Bekijk Berichten
    Hoewel ik niet twijfel aan je goede bedoelingen vrees ik toch dat het daadwerkelijke effect daar haaks op staat...
    Hoe zou dat komen dat het daadwerkelijke effect haaks op mijn goede bedoelingen als sympathisant zou staan en heeft dat met antimilitaristische gevoelens onder sommige burgers te maken?

Leave a comment:

• Paul Joosten
    replied
    Admiral Halsey schreef Bekijk Berichten
    De Koninklijke Marine heeft juist sympathisanten nodig die dat uitdragen door in donkerblauw werktenue te lopen, ook om nieuw personeel te werven en om bij de bevolking de Koninklijke Marine een positief imago te geven.
    Hoewel ik niet twijfel aan je goede bedoelingen vrees ik toch dat het daadwerkelijke effect daar haaks op staat...

Leave a comment:

• Admiral Halsey
    replied
    Dorus schreef Bekijk Berichten
    Voor de goede orde, dit topic is van Admiral Halsey.
    Ben je niet geïnteresseerd reageer dan niet.

Ik ben niet in de positie om goedkeuring of afkeuring te geven over het mogen dragen van welk tenue dan ook.
    Maar dat geldt evenzo voor alle andere die hier reageren.
    Als ik zelf zo'n tenue zou willen dragen dan deed ik dat en ik geloof niet dat er iemand is tijdens de marinedagen of wereldhaven dagen die daar negatief over zal doen.
    We hebben hier te maken me een heel erg betrokken medemens en daar is niks mis mee.
    Daar mogen we best trots op zijn!
    Precies, Dr. Ebb en Jan van den Bogert vinden het volgens mij maar niks dat een sympathisant van de Koninklijke Marine dat graag uit wil dragen door tijdens Marine- en Wereldhavendagen in donkerblauw civiel werktenue te lopen. Waardoor zou dat toch komen...? De Koninklijke Marine heeft juist sympathisanten nodig die dat uitdragen door in donkerblauw werktenue te lopen, ook om nieuw personeel te werven en om bij de bevolking de Koninklijke Marine een positief imago te geven.
    Last edited by Admiral Halsey; 11th September 2017, 12:45.

Leave a comment:

Working...
X