Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ss Trompenberg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • ss Trompenberg

    Weet iemand hoe wij mevrouw Siemons het beste verder kunnen helpen?

    Onderwerp: ss trompenberg
    Van: "Lady-S"
    Aan: admin@dutchfleet.net

    Wie heeft er fotos of documentatie van het ss Trompenberg van maatschappij Hillegersberg rond 1930? Mijn vader, Jacob Wagenaar, was toen tweede stuurman aan boord toen het schip met een schuivende deklading hout het Noord-zeekanaal opvoer.

    Ik zou ook graag willen weten of er nog familie is van bemanningsleden die toen ook op de Trompenberg hebben gevaren. Mischien weet iemand waar ik deze inlichtingen zou kunnen krijgen?

    vriendelijke groeten,
    mevr Siemons-Wagenaar
    groet, Rob

  • #2
    SS Trompenberg

    Hier het einige wat ik tot zover kan vinden: http://www.wivonet.nl/vink24.htm
    Pim van Wijngaarden

    Reactie


    • #3
      ss Trompenberg

      Rob,

      In de NRC van 29 augustus 1926 staat het volgende bericht:
      "IJmuiden, 28 Augustus. Het Ned. st. Trompenberg van Raumo naar Amsterdam, is hier heden met
      zeer aanzienlijke slagzijde over stuurboord als een gevolg van slecht weder aangekomen. Er ging
      echter geen deklast verloren. Het st. moest in de buitenhaven te IJmuiden vastmaken en mag
      eerst morgenochtend bij daglicht de reis naar Amsterdam voortzetten."

      Het schip had verder kennelijk geen schade, want op 13 september vertrekt zij alweer uit IJmui-
      den naar Aarhuus.

      Opmerkelijk is wel dat het schip op 14 december 1931 in de Oostzee haar roer verliest. Een
      Zweedse (Neptun) en een Duitse (Heros) sleper komen te hulp. Op de 23e komt zij in Zaandam
      aan mbv 2 sleepboten.

      In de berichten vind ik het wel vreemd dat de Stoomboot Mij. Hillegersberg in Amsterdam is
      gevestigd (Hillegersberg is in Rotterdam) en hun cargadoor Vinke & Co. in Rotterdam zou zijn
      gevestigd. Ik denk dat de vestigingsplaatsen moeten woprden omgewisseld.

      Tot zover mijn inbreng. Naar foto's wel gezocht, maar (nog) niets gevonden. Overlevenden uit
      die tijd lijken mij zeer zeldzaam.

      Groeten,

      Rob B

      Reactie


      • #4
        o de SS Trompenberg tja ? Stoomvaart Maatschappij 'Hillegersberg', (Vinke & Co),dat is die oude liberty maar die wordt niet bedoeld zie ik en ook de eerst niet dan moet het de tweede Trompenberg zijn ....effe kijken 1930 das onder in de kast.

        TROMPENBERG 1 1906 / 1906-1917
        TROMPENBERG 2 1919 / 1919-1945
        TROMPENBERG 3 1943 / 1950-1959

        De eerste ging in 1917 ten onder

        1917 Het vrachtschip ss. 'Trompenberg' van de Stoomvaart Maatschappij 'Hillegersberg', varende met een lading steenkool, wordt door de Duitse onderzeeboot 'U 66' 70 mijl ten westnoordwesten van Ouessant aangehouden en met een springlading tot zinken gebracht. Samen met de 'Trompenberg' worden de stoomvrachtschepen 'Driebergen' en 'Ootmarsum' (1920) van de Stoomvaart Maatschappij 'Oostzee', varende in een onbeschermd konvooi, eveneens door de 'U 66' tot zinken gebracht. De bemanning wordt gered.

        de tweede was van 1919 en betreft het schip

        DE MAATSCHAPPIJ HILLIGERSBERG
        bezit drie bergbooten, terwijl er nog één moet worden opgeleverd: Stoomberg(?), Larenberg, Trompenberg en de nieuwe is de Hardenberg; twee van 2 en twee van 3 duizend ton


        Dit was de derde in 1950

        L. H. McNelly 17 07 10.43 1943 WSA (Parry Navigation Co, NY)
        1946 ZEEMAN, Netherlands Gov't.
        1947 Koninklijke Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam.
        1950 TROMPENBERG, Stoomb.Maats Hillegersberg - Netherlands flag (Vinke & Co, Amsterdam.
        1959 SANTA FE, Santa Fe Naviera - Liberian flag (Amerind Shpg.Corp, NY) rebuilt to 8,327 g.t.
        1961 Cia.Naviera Santa Fe Ltda, Santiago - Chilean flag
        13.8.67 Posted missing after storm, Straits of Magellan. Last reported sighting at 44.40S 75.00W

        Zal wel bij het voorhuis doorgescheurd zijn een zwak plekje van deze schepen .


        maar die tweede wil maar niet gelukken
        --
        Click image for larger version

Name:	trompenberg 1906.jpg
Views:	1
Size:	41,0 KB
ID:	252002

        Reactie


        • #5
          Re: ss Trompenberg

          Vandaag ontvangen via admin@dutchfleet.net:

          I happened to see that someone had asked about photos of s/s "Trompenberg"

          http://www.wivonet.nl/vink24.htm

          which went shipwreck in the Bothnian Sea on Nov. 29, 1945. I stay in the summers on the island of Ulvön where the shipwreck took place. There are quite a lot of photos of the wreck from local sources, e. g.

          http://www.tugboatlars.se/Neptunuppdr.htm

          or

          http://www.hogakusten.info/index.php...ning&Itemid=78

          Regards,

          Jan Ivar Mattsson
          Pim van Wijngaarden

          Reactie


          • #6
            Re: ss Trompenberg

            Rob B. schreef:
            [...] en hun cargadoor Vinke & Co. in Rotterdam zou zijn gevestigd. [...]

            Hoewel een beetje off topic:
            Er was een Vinke & Co. gevestigd te Amsterdam aan de De Ruijterkade. Ik zie vandaag de dag nog steeds
            de dak-reclame op het gebouw.
            Mogelijk had dat bedrijf een kantoor zowel in Amsterdam als in Rotterdam.
            Met groet - Hans
            --
            Click image for larger version

Name:	IMG_0129.JPG
Views:	1
Size:	260,6 KB
ID:	219977

            Reactie


            • #7
              Re: ss Trompenberg

              Dear mevr Siemons-Wagenaar,

              According to me this photo attached shows the crew of the SS Trombenberg ca early 1920's.
              My grandmother was engaged with Tjalling Kuijper, the one with a x marked next to him who was
              in 1922 first helmsman of the SS Trombenberg. In July 14th 1922 the vessel was in Montreal Canada
              where he also sent her a post card from.

              Hope this photo perhaps also shows your father Jacob Wagenaar.

              Regards
              Michèle van Veldhoven

              Click image for larger version

Name:	1920 Tjalling Kuijper SS Trompenberg.jpg
Views:	1
Size:	476,6 KB
ID:	226500

              Reactie


              • #8
                H@ns schreef Bekijk Berichten

                Hoewel een beetje off topic:
                Er was een Vinke & Co. gevestigd te Amsterdam aan de De Ruijterkade. Ik zie vandaag de dag nog steeds
                de dak-reclame op het gebouw.
                Mogelijk had dat bedrijf een kantoor zowel in Amsterdam als in Rotterdam.
                Met groet - Hans
                Van oorsprong was het bedrijf een winkel van levensmiddelen voor de scheepvaart die omstreeks 1804 werd opgezet. In 1860 richtte Albertus Vinke vanuit deze winkel in Amsterdan het cargadoorsbedrijf Vinke & Co. op. Na 1897 voerde het bedrijf de directie over de N.V. Stoomvaart Maatschappij "Oostzee" (1897 - 1985), de N.V. Stoomvaart Maatschappij "Hillegersberg" (1905 - 1968 ), de N.V. "Houtvaart" (1910 - 1972) en de N.V. "Nederlandse Maatschappij voor de Walvisvaart" (1946 - 1966).
                Daarnaast hield het bedrijf zich bezig met scheepsbevrachtingen, agenturen, verzekeringen, reizen en scheepsmanagement en was het consul voor diverse landen. Het bedrijf ontwikkelde zich vanaf de vijftiger jaren tot een van de belangrijkste trampvaartrederijen in Nederland. Het bleef tot 1980 een typisch Amsterdams en traditioneel geleid rederij- en cargadoorsbedrijf. In 1985 werden alle rederij-activiteiten gestaakt en werden alle schepen verkocht.

                Omdat Vinke & Co in de twintiger jaren in Antwerpen diverse bevrachtingen had afgesloten en omdat ook veel van haar schepen daar laadden en losten, werd in 1927 besloten om daar een kantoor op te richten onder de naam Vinke & Co’s Scheepsagenturen SA. Aan het hoofd kwam W. Crommelin, medeoprichter van de NV Houtvaart. De zaak kwam slechts langzaam vooruit, omdat de concurrentie van de Belgische cargadoors veel sterker bleek dan verwacht. Pas na de Tweede Wereldoorlog gingen de zaken beter, na oprichting door Vinke & Co van de Independent Gulf Line, een lijndienst naar de Golf van Mexico waarbij ook Antwerpen werd aangedaan. Ook werd Vinke & Co aangesteld voor het management van de vier Nederlandse tankers van NedGulf Tankers NV.

                Bron: (het boek ISBN: 9789060130636) Vinke & Co 1860-1985.
                Vriendelijke groet, Hans.

                "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                Reactie

                Working...
                X