Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bemanningslijst kruiser Sumatra

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Bemanningslijst kruiser Sumatra

    Wie kan Ron verder helpen met zijn zoektocht ?


    Na vele zoekpogingen ben ik op uw site terecht gekomen omdat ik al een tijd bezig ben namen te controleren van bemanningsleden die mijn (overleden) oom (Henk/Hendrik Dob) in zijn levensverhaal opnoemt. Hijzelf heeft in WW2 bij de Koninklijke Marine gezeten en gelijk bij het uitbreken van de oorlog via Vlissingen weggekomen. Hij heeft toen op de Sumatra gevaren, waar ook de koninklijke familie op mee was om uiteindelijk in Canada te blijven.

    Mijn oom zelf bleef wel aan boord en hij heeft daar ook vrienden aan overgehouden. De namen van die vrienden zou ik graag op een bemanningslijst van de Sumatra willen checken. Dan kan ik namelijk verder met zijn verhaal en waar dan de correcte namen in moeten voorkomen.


    Met vriendelijke groet en alvast dank,

    Ron Huijboom
    groet, Rob

  • #2
    Misschien geeft deze link wat meer inzicht: https://www.passagierslijsten1945-19...ten/index.html

    Reactie


    • #3
      Riwi1701, dank voor de link van passagierslijsten. Helaas begint dat overzicht van schepen die in de periode 1945 t/m 1964 gevaren hebben en ook de passagierslijsten zijn uit die latere tijd. Mijn zoektocht is de bemanningslijst van HMS Sumatra uit 1940 die toen de Nederlandse wateren verliet om in Bristol de koninklijke familie aan boord te krijgen met bestemming Halifax.

      Reactie


      • #4
        Beste Ron.

        Hr Ms Sumatra werd oorspronkelijk bemand door 526 bemanningsleden.
        Ik vraag mij (eerlijk gezegd) af of dit nog te achterhalen is, zeker gezien de hectiek in die tijd.
        Ik ga ervan uit, dat het schip (nagenoeg) volledig bemand was op haar reis met de Koninklijke familie naar Canada.
        Via de Caraïbische wateren, ging het schip naar Soerabaja en werd meteen uit dienst genomen om op het Marine Etablissement in groot onderhoud te gaan. Vanaf het vertrek uit Vlissingen in mei had het schip ruim 25.000 zeemijlen afgelegd. Het grootste deel van de bemanning werd overgeplaatst naar de onderzee- en mijnendienst en naar
        torpedobootjagers van de Admiralen-klasse.
        Problemen met de voortstuwing maakten de Sumatra ongeschikt voor gevechtstaken.
        Uiteindelijk meerde Hr. Ms. Sumatra af in Portsmouth in oktober 1942, waar het schip in de marinehaven opgelegd werd. De bemanning hield zich bezig met het schoonmaken en conserveren van het schip. Daar veel bemanningsleden overgeplaatst werden verliepen de werkzaamheden in een gestaag aflopend tempo. Uiteindelijk bleef er in 1943 een kernbemanning over van 51 koppen.
        Vriendelijke groet, Hans.

        "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

        Reactie


        • #5
          Een aardige anekdote tijdens de reis met de Koninklijke familie naar Canada.

          Prinses Juliana kon tegendraads zijn. Dat ervoer aan het begin van de Tweede Wereldoorlog een veiligheidsfunctionaris die wilde dat ze een zwemvest aandeed nadat er aan boord van de kruiser Hr. Ms. Sumatra groot alarm was geslagen. Juliana peinsde er niet over.
          De prinses weigerde de reddingsgordels omdat de marineman die zich bij haar in de kajuit bevond ook geen aanstalten maakte om extra voorzorgsmaatregelen te nemen. “Zolang meneer daar rustig zijn pijp blijft roken, trek ik geen zwemvest aan”, zei Juliana aldus het levendige, persoonlijke verslag dat in het Archief is opgedoken en dat verhaalt van de overtocht van Juliana en haar dochters Beatrix en Irene naar Canada begin juni 1940.

          Bron: Vorsten.nl



          Vriendelijke groet, Hans.

          "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

          Reactie

          Working...
          X