Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hr. Ms. Isaac Sweers 1940-1942

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Hr. Ms. Isaac Sweers 1940-1942

Mijn grootvader, Hendrik Essenberg, was oliestoker op de Isaac Sweers en is 13 11 42 omgekomen toen deze werd getorpedeerd, er waren toen een aantal overlevenden. Ik zou graag in contact willen komen met, inmiddels hoogbejaarde, overlevende(n)/opvarende(n) van de Hr. Ms. Isaac Sweers.
    Vr. Groet Rick Essenberg Amsterdam.

Isaac Sweers

OS 41
    08-11-1942
    Hr.Ms. Isaac Sweers
    Op 8 november 1942 meldde de uitkijk van de torpedobootjager Hr.Ms. Isaac Sweers, die zich op zes mijl
    van Europapunt ten zuiden van Gibraltar bevond, twee bellenbanen van torpedo's die konden worden
    ontweken. Onmiddellijk begaven de opvarenden van de niet daadwerkelijk op wacht staande
    oorlogswachtsdivisie zich naar hun alarmposten. Daarbij struikelde matroos C.B. Heerspink over het ter
    vrijmaking van het schootsveld neergeklapte relinghekwerk en viel overboord. Hij is sindsdien vermist.
    OS 42
    13-11-1942
    Hr.Ms. Isaac Sweers
    Op 13 november 1942 maakte de torpedobootjager Hr.Ms. Isaac Sweers in de Middellandse Zee deel uit
    van "Force R", een formatie bestaande uit twee vloottankers, een torpedobootjager, een korvet en vier
    trawlers, allen behorende tot de Royal Navy. Kort voor 17.30 uur werd de Nederlandse torpedobootjager,
    op 55 mijl ten noordwesten van Algiers, met korte tussenpoos getroffen door twee torpedo's, afkomstig
    van de Duitse onderzeeboot U 431. De eerste torpedo trof de jager in een volle olietank, waarvan de
    inhoud in brand vloog. De tweede raakte het schip ter hoogte van de longroom. Een aantal opvarenden
    werd in zijn slaap gedood. Anderen kwamen om in zee als gevolg van de brandende olie die zich over het
    wateroppervlak had verspreid. Inmiddels kwamen ook de dieptebommen en andere munitie tot ontploffing.
    De overlevenden werden uit zee opgepikt. Van de 194 man die de Isaac Sweers op haar laatste reis aan
    boord had, vonden er 103 (onder wie vijf Britten) de dood.

Willem Harmsen was de commandant van dit schip en is in 1970 overleden

Reactie

Mijn vader (LTZ S.L. de Jong) zat toen aan boord, en is een van de overlevenden. Mijn vader had de wacht op de brug op het moment van torpederen. Mijn vader is overleden in 2003.

Reactie

Isaac Sweers

Hallo Rick,

Mijn oom, Andries Reijgwart was eveneens oliestoker op de Isaac Sweers en is eveneens op 13-11-42 omgekomen. Helaas zijn we te laat aan dit onderzoek begonnen om nog reacties van in leven zijnde opvarenden te krijgen. Mogelijk heb jij, buiten de reacties op dit bericht, nog info. Wat ik wel tijdens een eerdere oproep van mij op deze website heb ontvangen is de naam van een heel informatief boekje, genaamd: Hr.Ms. Isaac Sweers - Ontwerp, Bouw & Levensloop van een succesvolle torpedobootjager. ISBN 9068810413 van Soeren & Co Amsterdam. Ik heb ook nog een paar foto's die op de Isaac Sweers genomen zijn en waar hij met wat collega's op staat.
        Met vr.groet - Hans Reijgwart Koog aan de Zaan

Reactie

Re: Hr. Ms. Isaac Sweers 1940-1942

Hoi Hans Reijgwart,

Salomon Jacobus Johannes van Rijswijk, een neef van mijn opa voer ook op de Isaac Sweers. Hij is als zovelen omgekomen.
          Ik zou graag eens de foto's zien die u heeft van dit schip. Weet u misschien of het boekje waar u over spreekt nog te krijgen is?

Gr. A. van Houcke

Reactie

Hallo,
            Op dit moment is mijn pleegvader J.G van der Kaaij bij mij op visite. Hij is aan het vertellen over zijn ervaringen op de Isaac Sweers. Hij is dit jaar 93 geworden en zit nog vol met verhalen over de Isaac Sweers. Zijn er nog meer overlevenden ( die nog in leven zijn)?
            Groeten Jacqueline Annot ( Haarlem )

Reactie

Hallo Jacqueline,
              Ik ben bang dat er niet veel overlevenden van de Sweers meer zijn. Mijn vader was een van de laatsten, hij overleed in 2003. Ik ben ca 2000 (in Bronbeek) nog op een reunie van de Sweers geweest met mijn vader, toen werd een boek uitgegeven door Dhr. Olivier, eveneens opvarende. Mijn vader heeft toen nog een aantal van die boeken "Olie op de golven" gesigneerd.
              Mijn broer (eveneens aktief op dit forum) heeft een speciale site laten bouwen over het (marine) leven van mijn vader. In hoofdstuk IV wordt ingegaan op de periode op de Sweers tot het moment van zinken.
              http://www.sakolambertus.be/
              Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Jur de Jong

Reactie

Ik heb even op je site gekeken Jur, maar ik heb wat moeite met het lezen van bepaalde teksten. Bijvoorbeeld deze:
                Natuurlijk meteen het filmpje "Marine" bekeken, jammer dat daar geen commentaar bij is, ik begrijp totaal niet waar ik naar zit te kijken. Misschien leuk als je daar eens wat uitleg bij geeft.
                Succes met de site,

Tom Kruys
                --
                Click image for larger version

Name:	DeJong.jpg
Views:	1
Size:	79,9 KB
ID:	213635

Reactie

Hi Tom,
                  de site bestaat uit verschillende delen. het Boek is te lezen met behulp van het omslaan van de pagina's met het pijltje rechtsonder beneden en je kan dan pagina's en foto's in het boek in en uit zoomen, bij mij zijn de teksten dan goed leesbaar.
                  het fotoboek zijn wat oude foto's op t KIM in 1930 van mijn Vader en zijn reis op de Sumatra.
                  het Marine filmpje is voor zover ik weet een aanwervings-filmpje ( reclame ) voor de Marine, speciaal voor Nederlands Oost Indie....voor aanwerven van Indische Jongens ( eind jaren 20 /begin jaren 30 vorige eeuw).
                  wellicht weet iemand hier meer van en kan dit confirmeren ?
                  het ministerie van Oorlog te Bandoeng, was wat ik van mijn oud Ooms weet best actief op dit vlak, maar navragen kan niet meer, want ze zijn allemaal overleden.
                  groeten Rob de Jong

Reactie

Isaac Sweers 1940-1942

Hallo,

Ik zie dat deze berichten al behoorlijk oud zijn. Vanwege stamboomonderzoek ben ik mij steeds meer aan het verdiepen in mijn grootvader, Dick van der Monde.
                    Hij was korporaal-telegrafist en is ook omgekomen op 13-11-1942. IK heb ook nog wat oude foto's en informatie. Het lijkt me leuk om in contact te komen
                    met mensen die ook nog informatie hebben, vooral uit eerste hand, om het verhaal zo compleet mogelijk te maken.

Marcel van der Monde

Reactie

Dag Marcel.

Ik kan je niet verder helpen dan de onderstaande lijst van omgekomen bemanningsleden van Hr Ms Isaac Sweers.
                      Bron: uboat.net

HNMS Isaac Sweers (G 83)

Dutch destroyer

This is a listing of people associated with this ship.
                      We also have a detailed page on the Dutch destroyer HNMS Isaac Sweers (G 83).

Aboard HNMS Isaac Sweers (G 83) when hit on 13 Nov 1942

Name Age Rank Served on
                      Assink, Jacobus, Royal Dutch Navy 26 Stoker Olieman HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Bastiaansen, Adrianus Petrus, Royal Dutch Navy 21 Matroos 1e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Batenburg, Hubert Hendrik, Royal Dutch Navy 31 Korporaal Konstabel HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Belgraver, Theodorus, Royal Dutch Navy 37 Stoker 1e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Betlem, Barend, Royal Dutch Navy 21 Stoker Olieman HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Boidin, Johannes Jacobus, Royal Dutch Navy 24 Matroos 2e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Bok, Marinus Adriaan, Royal Dutch Navy 35 Sergeant Machinist HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Borg, Jan, Royal Dutch Navy 38 Kwartiermeester HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Bos, Andreas Franciscus, Royal Dutch Navy 24 Timmermansmaart HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Brands, Arie, Royal Dutch Navy 33 Korporaal Monteur HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Brandsma, Wybren, Royal Dutch Navy 26 Hofmeester HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Breij, Arie de, Royal Dutch Navy 23 Matroos 2e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Breugel, Lambertus van, Royal Dutch Navy 19 Stoker 3e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Bunschoten, Jacob, Royal Dutch Navy 23 Stoker 3e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Crucq, Willeboord, Royal Dutch Navy 26 Stoker Olieman HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Deben, Gerardus Lambertus, Royal Dutch Navy 21 Matroos 2e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Deeleman, Paul Louis, Royal Dutch Navy 22 Matroos 2e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Dekker, Jacobus Marinus, Royal Dutch Navy 33 Korporaal Kok HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Dienaar, Willem, Royal Dutch Navy 27 Stoker 2e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Dingemanse, Pieter, Royal Dutch Navy 33 Korporaal Bottlier HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Donker, Hendrik Wolter, Royal Dutch Navy 29 Stoker Olieman HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Drenth, Jan, Royal Dutch Navy 36 Kwartiermeester HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Drexhage, Abraham Paulus, Royal Dutch Navy 28 Monteur 2e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Essenberg, Hendrik, Royal Dutch Navy 28 Stoker Olieman HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Fasol, Pieter Nicolaas, Royal Dutch Navy 27 Matroos 1e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Fisser, Henry Enrico de, Royal Dutch Navy 21 Stoker 1e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Geel, Martinus Cornelis van, Royal Dutch Navy 25 Korporaal Geschutmaker HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Gilbert, Geoffrey, RN 22 Telegraphist HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Gossije, Willem Hubrecht, Royal Dutch Navy 21 Matroos 3e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Graaf, Jan van der, Royal Dutch Navy 22 Matroos 2e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Groen, Simon, Royal Dutch Navy 26 Matroos 1e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Groot, Jan Bastiaan de, Royal Dutch Navy 27 Officier van Administratie 2e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Hali, Hendrik, Royal Dutch Navy 40 Majoor Machinist HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Harmsen, Willem, Royal Dutch Navy 49 Kapitein ter zee HNMS Isaac Sweers (G 83)
                      Hattem, Gerrit van, Royal Dutch Navy 23 Stoker 1e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Hazelaar, Adriaan, Royal Dutch Navy 23 Matroos 1e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Heerdt, Antoon Godert Ernest van, Royal Dutch Navy 21 Luitenant ter zee 3e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Heerspink, Cornelius Berend, Royal Dutch Navy 18 Matroos 3e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Heldring, Jan, Royal Dutch Navy 31 Luitenant ter zee 3e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Hillebrand, Abraham Jan, Royal Dutch Navy 21 Stoker 1e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Horton, John Dennis, RN Telegraphist HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Kessel, Petrus Marinus van, Royal Dutch Navy 29 Sergeant Monteur HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Kloos, Adrianus Theodorus Johannes, Royal Dutch Navy 31 Matroos 1e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Klunder, Antonius Reinder, Royal Dutch Navy 27 Monteur 3e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Kole, Abraham Pieter, Royal Dutch Navy 22 Matroos 1e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Koning, Paul de, Royal Dutch Navy 22 Matroos 3e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Konkelaar, Pieter Machiel, Royal Dutch Navy 34 Stoker 1e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Koster, Karel Hendricus Antonius, Royal Dutch Navy 31 Bediende HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Krijgsman, Adolf August Jan, Royal Dutch Navy 21 Matroos 2e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Kuiper, Hendrik, Royal Dutch Navy 29 Stoker 3e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Laman Trip, Johan Herman Willem Scato Jonkheer, Royal Dutch Navy 31 Luitenant ter zee 1e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Look, Gerardus Johannes van, Royal Dutch Navy 21 Matroos 2e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Meer, Johan Anthonie van der, Royal Dutch Navy 30 Timmerman 2e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Mey, Johan van der, Royal Dutch Navy 23 Stoker 2e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Monde, Dirk van der, Royal Dutch Navy 30 Korporaal Telegrafist HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Moraux, Willem Alexander, Royal Dutch Navy 25 Officier Marinestoomvaartdienst 3e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Nieulant Pelkman, Leonard, Royal Dutch Navy 19 Matroos 3e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Ohr, Aimé, Royal Dutch Navy 33 Officier Marinestoomvaartdienst 1e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Oosterom, Cornelis Johannes, Royal Dutch Navy 21 Matroos 2e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Oosterveld, Hendrik Jan, Royal Dutch Navy 25 Stoker Olieman HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Otten, Antonius, Royal Dutch Navy 21 Matroos 2e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Paauwe, Cornelis, Royal Dutch Navy 21 Stoker 2e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Pijl, Gerrit Jan, Royal Dutch Navy 20 Matroos 2e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Plooij, Dirk, Royal Dutch Navy 38 Adjudant Onderofficier Machinist HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Putten, Aurelius Marinus van, Royal Dutch Navy 30 Korporaal Ziekenverpleger HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Putten, Dirk van, Royal Dutch Navy 32 Matroos 1e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Raemsdonck, Achille Guillaume Pierre van, Royal Dutch Navy 35 Kwartiermeester HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Reep, Louis Wilhelmus, Royal Dutch Navy 24 Korporaal Machinist HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Reijgwart, Andries Albertus, Royal Dutch Navy 26 Stoker Olieman HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Reijnhoudt, Pieter, Royal Dutch Navy 34 Korporaal Machinist HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Ridder, Cornelis de, Royal Dutch Navy 19 Bediende HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Rijswijk, Jan van, Royal Dutch Navy 26 Stoker Olieman HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Rijswijk, Salomon Jacobus Johannes van, Royal Dutch Navy 27 Korporaal Konstabel HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Rooij, Abraham Liberecht de, Royal Dutch Navy 22 Matroos 2e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Scheeres, Johannes Franciscus, Royal Dutch Navy 24 Korporaal Machinist HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Schol, Teunis, Royal Dutch Navy 26 Matroos 2e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Schouten, Pieter, Royal Dutch Navy 30 Korporaal Machinist HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Schuilenburg, Pieter Jacob, Royal Dutch Navy 32 Officier van Gezondheid HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Schut, Jan, Royal Dutch Navy 24 Bediende 1e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Shepherd, Roy Woolmer, RN 20 Signalman HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Sieslieng, Tjeerd, Royal Dutch Navy 23 Matroos 1e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Slegtenhorst, Ferdinand, Royal Dutch Navy 20 Matroos 3e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Slobbe, Wouter Gerardus van, Royal Dutch Navy 24 Kwartiermeester HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Smit, Theunis Johannes, Royal Dutch Navy 33 Bediende 1e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Staverman, Franciscus Anton, Royal Dutch Navy 30 Luitenant ter zee 2e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Stevan, Sjoerd, Royal Dutch Navy 26 Adspirant Korporaal Machinist HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Stewart, William Chambers, RN 18 Ordinary Coder HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Ternent, George William, RN 34 Coder HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Thienen, Theodorus van, Royal Dutch Navy 23 Matroos 1e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Vaart, Cornelis Antonius van der, Royal Dutch Navy 21 Matroos 1e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Verbeek, Gerrit Hendrik, Royal Dutch Navy 28 Adspirant Kwartiermeester HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Verhoeven, Jacobus, Royal Dutch Navy 26 Stoker 1e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Verniers van der Loeff, Hendrik Lodewijk, Royal Dutch Navy 27 Luitenant ter zee 2e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Versluijs, Frederik, Royal Dutch Navy 33 Houtbewerker HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Visser, Anne, Royal Dutch Navy 33 Stoker Olieman HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Vliegenberg, Wilhelmus Franciscus, Royal Dutch Navy 26 Stoker 1e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Vredeveld, Roelof, Royal Dutch Navy 30 Sergeant Torpedomaker HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Vries, Albertus Otto de, Royal Dutch Navy 21 Matroos 3e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Wensink, Adriaan Arnold, Royal Dutch Navy 27 Korporaal Machinist HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Werf, Geert Wilhelmus van der, Royal Dutch Navy 28 Kwartiermeester HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Wier, Johan van, Royal Dutch Navy 29 Sergeant Konstabel HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Wolf, Johannes de, Royal Dutch Navy 25 Stoker 2e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Ykema, Thee Sies, Royal Dutch Navy 25 Korporaal Machinist HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Zande, Pieter Adrianus van der, Royal Dutch Navy 37 Bootsman HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      Zeeuwe, Franciscus Wilhelmus Adam, Royal Dutch Navy 22 Matroos 1e klasse HNMS Isaac Sweers (G 83) +
                      105 persons found.
                      Vriendelijke groet, Hans.

"Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

Reactie

Mijn vader was de barbier op de Maurits-1 en Isaac Sweers

Mijn vader, D.J.Hoefsloot, was de barbier op de Maurits-1 en Isaac Sweers.
                        Zijn hobby was fotografie en hij heeft mij een collectie interessante foto's nagelaten.
                        Zojuist heb ik 8 foto's toegevoegd aan de Wikipedia pagina over de Isaac Sweers m.b.t. de torpedering en redding van HMS Gurkha (G65). Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Hr.Ms....ddellandse_Zee

m.v.g.
                        Dick Hoefsloot, Leidschendam

Reactie

Working...
                        X