Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gezocht machinisten Hr. Ms. Overijssel, D 815 van Westreis 14-09-1971 tot 13-05-1972

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Click image for larger version

Name:	George van Herk foto 1d.jpg
Views:	220
Size:	75,9 KB
ID:	331067 Click image for larger version

Name:	George van Herk foto.1c.jpg
Views:	165
Size:	83,7 KB
ID:	331068

    Groepsfoto van ons volleybal team gedurende de West reis 1971/1972.

    Reactie


    • Toen al gemengd varen?
      "Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
      "Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
      ..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
      https://duurzamehuizenroute.nl/locat...g-1905-veendam

      Reactie


      • Click image for larger version

Name:	41.01b Ziekenboeg Rademaker, Angele, Benedick.jpg
Views:	196
Size:	188,8 KB
ID:	331082

        Groepsfoto van het ziekenboeg team dat tijdens de West reis 1971/1972 aan boord was geplaatst.

        Reactie


        • Click image for larger version

Name:	41.01a1a3 l n r kpl kok schoenmaker, kpl kok schuiten, emiel vuijsters; ben l.n.r. Cees schilder, Frits Bulters.PNG
Views:	182
Size:	500,2 KB
ID:	331084

          Groepsfoto van de koks die tijdens de West reis aan boord waren geplaatst.

          Reactie


          • Scheepscijfers: ( overgenomen uit ons herinneringsboek )

            Om een indruk te krijgen van wat we in deze acht maanden nog meer hebben gedaan dan varen en exerceren, hebben wij ons licht opgestoken bij o.a. de bottelier.
            De kippen hebben bijvoorbeeld erg hun best gedaan.
            Voor ons hebben ze zo'n 64.600 teloren gelegd, wat neerkomt op ruim 280 eieren de man.
            Er zijn voor en gedurende de reis 26.100 kg. aardappelen geladen tegen ruim 3,750 kg. rijst; we blijven toch Europeanen.
            "Warme bakker" Holsum en onze eigen warme bakker hebben borg gestaan voor 12.800 stuks broden en om tijdens de koffie te kunnen genieten van ons broodje Vermeeren, heeft het bekende Holsummannetje liefst 32.280 puntbroodjes aan boord gebracht.
            Maar een mens leeft niet van brood alleen voor een runderlapje, hamburger of iets dergelijk hebben 11 koeien en 65 varkens garant gestaan voor respectievelijk 3.500 en 4.500 kg. vlees.
            Voor de broodnodige vitamientjes zorgden 5.500 kg. fruit en 8.500 kg. verse groenten.
            Melk is goed voor elk, ook voor de marineman.
            Per man hebben wij 74,5 liter naar binnen gewerkt.
            In het totaal 17.150 liter.
            Hierbij hebben we niet de melk in blik gerekend en dit waren 7.480 blikken die we bij onze koffie ( 1.000 kg. droog ) geconsumeerd hebben.
            Dat we geen zuurpruimen zijn mag bekent wezen want 4.250 kg. suiker is toch niet gering.
            Voor brood en hartige hapjes hadden we de beschikking over 2.000 kg. kaas en 2.750 kg. vleeswaren.

            Wordt vervolgt.

            Reactie


            • Blijft altijd verbazingwekkend wat een stel gezonde kerels naar binnen kunnen werken. Ben overigens wel benieuwd naar de melk/bier verhouding....
              "Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
              "Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
              ..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
              https://duurzamehuizenroute.nl/locat...g-1905-veendam

              Reactie


              • Maar we zijn niet alleen bij de bottelier gebleven want het blijkt dat de matrozen ook niet hebben stilgezeten.
                Gedurende deze trip hebben ze 700 kg. licht grijze en 125 kg. donker grijze tjet over ons schip uitgesmeerd.
                Daarbij zij nog vermeld de ca. 160 kg. menie.
                Van de overige kleuren zijn gemiddeld 3 kg. opgebruikt, behalve creme, daarvan is er 60 kg. doorheen gegaan.

                Wordt vervolgt

                P.S. Paul Joosten ze zijn nog steeds aan het tellen, maar later volgt de uiteindelijke stand

                Reactie


                • Hoogst waarschijnlijk niet meer te achterhalen, maar ik ben benieuwd naar het brandstofverbruik gedurende zo'n trip.
                  Ook het energie- en brandstofverbruik van marineschepen is de laatste veertig à vijftig jaar al spectaculair gedaald. De fregatten van de Van Speijk-klasse ( 30.000 pk ) bijvoorbeeld, met stoomvoortstuwing, gebruikten per vaardag wel zeventig ton brandstof. Door de komst van gasturbines en dieselmotoren en vervolgens dieselelektrische voortstuwing is het energiegebruik enorm gedaald.
                  Vriendelijke groet, Hans.

                  "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                  Reactie


                  • Dat we het thuisfront niet verwaarloosd hebben moge blijken uit het volgende:
                    Per persoon hebben we voor NAF. 35,12 aan postzegels besteed.
                    De PTT mag zich verheugen in een totaal bedrag van NFl. 7.078,16.
                    Ook het MSF mocht zich verheugen in een uitgebreide klandizie:
                    Alle radio's, bandrecorders, fototoestellen e.d. door SGT. Uitdewillegen aan boord gebracht zorgden voor een record bedrag van NFl. 46.555,92.
                    Nu we het toch over geld hebben:
                    Gedurende de 8 maandenreis werd uitbetaald:
                    Aan salaris: NFl. 691.334,63 en NAF. 525.815,63.
                    Aan buitenlandse valuta:
                    Te Halifax ( Canada ) $ 1.767,00; Te Nordfolk ( Virginia- USA ) $ 6.190,00; Te Rooseveldt Roads en San Juan ( Puerto Rico ) $ 5.415,00; Te Santo Domingo ( Dom. Republiek ) $ 5.440,00;
                    Te Callao ( Peru ) Soles 463.260,00; Te Balboa ( Panama Canal Zone ) $ 3.169,00; Te San Juan ( 2e maal ) $ 5.820,00; Te Fort de France ( Martinique ) NF. 29.535,00;
                    Te Bridgetown ( Barbados ) $ 4.500,00 en te Ponta Delgada ( Azoren Portugees ) ESC 25.000,00.
                    Totaal waren gedurende de reis de volgende geldmiddelen aanwezig aan boord, omgerekend in Nederlandse courant NFl. 1.802.828,55.
                    Totaal uitbetaald aan haventoelagen: NFl. 66.000,00 ( 28 havendagen )

                    Wordt vervolgt.

                    PS Hr. Sprong nog even geduld ook dat verbruik is op komst.

                    Reactie


                    • Dat we met z'n allen 130.000 flesjes bier leeggedronken hebben, zal voor velen een openbaring wezen van het allerhoogste geluk.
                      We zullen dit niet per hoofd omrekenen.
                      Maar als verzachtende omstandigheid moge opgemerkt worden dat het vaak erg warm was.

                      Wordt vervolgt.

                      Reactie


                      • 130.000 flesjes á 30cl is 39.000L, dus de melk-bier verhouding is 1:2,27. Valt me nog mee, of hebben we de fusten nog niet meegeteld?
                        "Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
                        "Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
                        ..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
                        https://duurzamehuizenroute.nl/locat...g-1905-veendam

                        Reactie


                        • Ik zat in die tijd ook in de West met STANAF met de Evertsen, maar volgens mij hadden we toen nog geen fusten. Is natuurlijk wel haast 50 jaar geleden. Geheugen hé.
                          SINE PROTECTIONE NULLA SECURITAS

                          Wapenspreuk van Hr.Ms. patrouilleschip Hefring

                          Reactie


                          • We waren ook nette jongens Paul.
                            En Jan dat is correct in die tijd hadden wij nog geen fusten aan boord

                            Reactie


                            • Om ons weer "waterdicht" te krijgen heeft de ziekenboeg 21 km. hydrofiele windsels gebruikt, om dan nog maar te zwijgen van de "tig" aantal pleisters op de diverse wonden.
                              Ook het verbruik van DDT was erg hoog, namelijk 150 blikken a 200 gram.

                              Wordt vervolgt

                              Reactie


                              • Hoe was het gesteld met de protargol?
                                SINE PROTECTIONE NULLA SECURITAS

                                Wapenspreuk van Hr.Ms. patrouilleschip Hefring

                                Reactie

                                Working...
                                X