Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gezocht machinisten Hr. Ms. Overijssel, D 815 van Westreis 14-09-1971 tot 13-05-1972

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Geweldig dat jullie vrijwel iedereen hebben kunnen terugvinden! Veel plezier morgen en vergeet de ouwe koeien na afloop niet weer de sloot in terug te duwen

    Volgende week hebben we voor het eerst na 40 jaar een reünie van alle WEMNT's en RRMNTS uit opleiding 7508A/B/C. Binnen een maand georganiseerd maar we missen nog wel iets iets meer namen...
    "Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
    "Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
    ..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
    https://duurzamehuizenroute.nl/wonin...s-1905-veendam

    Reactie


    • #77
      Veel plezier PA5UL,

      Ik ga morgen de dames van de stokers entertainen.
      SINE PROTECTIONE NULLA SECURITAS

      Wapenspreuk van Hr.Ms. patrouilleschip Hefring

      Reactie


      • #78
        De 18e zal Frans van Gerven wat groepjes reünisten rondleiden. Afhankelijk van de te bezoeken schepen kom ik misschien ook weer even kijken. Ben jij er dan toevallig ook Jan?
        "Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
        "Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
        ..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
        https://duurzamehuizenroute.nl/wonin...s-1905-veendam

        Reactie


        • #79
          Hallo PA5UL,

          Zie PB.
          SINE PROTECTIONE NULLA SECURITAS

          Wapenspreuk van Hr.Ms. patrouilleschip Hefring

          Reactie


          • #80
            j.sprong schreef Bekijk Berichten
            Voor zover ik kan "meekijken" op "Kombuispraat / opsporing verzocht", zag ik een opmerking van een lezer, waarvan ik denk dat het misschien goed zou zijn om e.e.a. uit te leggen, gezien het aantal machinisten op een schip van de Kon. Marine.
            In de burgermaatschappij heeft men er in het algemeen totaal geen kijk op wat er bij komt kijken om een marineschip te runnen.
            Misschien is er een (ex-)marine-machinist die e.e.a. kan toelichten.


            Bericht uit "Kombuispraat":

            Even bijdehand van mijn kant:

            Eén (1) schip;
            Vijfenzestig (65) machinisten;
            Acht ( maanden reis.

            Tsjonge jonge dat was wel dringen in die machinekamer. :mrgreen:

            Succes met je opsporing. :-D
            Inmiddels is de reünie achter de rug, en ik ga er van uit dat dit na alle inspanning een geweldige dag geweest zal zijn.
            Misschien is er gelegenheid dat een (ex)marinemachinist e.e.a. kan uitleggen aangaande mijn eerder gestelde vraag, m.b.t. "machinekamer bezetting per wacht".
            Er is al en kleine uitleg gestart in mei (#14) door "voor machinekamer", met de note: "De rest moet je nog even te goed houden en ik nodig een ieder uit om dit bericht aan te vullen".
            Ben benieuwd, en wacht rustig af.
            Vriendelijke groet, Hans.

            "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

            Reactie


            • #81
              Om jouw vraag te beantwoorden moet ik eerst even uitleg geven hoe de voortstuwing van een jager was ingedeeld. 2 machine kamers..2 ketelruimen. Beide machine kamers waren altijd in bedrijf om dat ieder een schroefas aandreef. Voormachine kamer de bb as en de achter machinekamer de sb as. Chef van de wacht liep in de voormachinekamer (meestal een majoor). 1 korporaal en 3 a 4 machinisten vormden de rest van de bezetting. Achtermachine kamer vrijwel gelijke indeling...alleen daar vaak een sergeant machinist. Vaak was er maar 1 ketelruim in bedrijf. Indeling 1 sergeant machinist. 1 korporaal en ook daar 3 of 4 machinisten. Doe deze hele groep maal 3 en je ziet het grote aantal al verschijnen. Vergeet ook niet dat deze schepen totaal geen automatisering hadden en alles met de hand bediend werd. Zeker met manoeuvreren was het flink werken af en toe...ketelbediening was minimaal met twee man (2 ketels in bedrijf. Met manoeuvreren hing er vaak nog iemand aan de stoomregeling voor de turbofans voor de verbrandingslucht. Machine kamers was net zo "druk" zeg maar. Naast deze ploeg was er ook nog een handje vol kouwe boel voor de rest van de installaties. Denk daarbij aan de airco etc...

              Deze schepen waren dus echt arbeids intensief...

              Indeling van de voortstuwing was als volgt: voor ketelruim..voormachine kamer...achterketelruim...achtermachine kamer. Als de turbogenerator in het afstaande ketelruim bijstond liep daar ook nog een mannetje per wacht....dit werd de koude plaat genoemd 😅😅

              Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk

              Reactie


              • #82
                Dank je wel Fred, duidelijk.
                Vriendelijke groet, Hans.

                "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                Reactie


                • #83
                  37.01e1 11-11-2015 Stokers.jpg


                  Met gepaste trots kunnen wij melden dat er op onze eerste reunie gehouden op 11-11-2015 in de Dukdalf te Den Helder, 33 van de nog 55 levende machinisten aanwezig waren, dat er 2 geen contact meer willen en dat de overige 20 machinisten ziek waren of niet fit genoeg om de lange reis te maken.
                  Ook hadden velen hun partner meegebracht.
                  Kortom het was een dag om nooit meer te vergeten.

                  Reactie


                  • #84
                    ATTENTIE HIER DE VOOR MACHINEKAMER:

                    Nadat wij, de 65 machinisten van de Hr. Ms. Overijssel, D 815, die tijdens de West reis van 14-09-1971 tot 13-05-1972 aan boord zaten elkaar hebben terug gevonden hebben gaan wij nu de uitdaging aan om de gehele bemanning die toen die tijd aan boord zaten terug te vinden.
                    Dit is een hele opgave en wij vragen dan ook hulp aan een ieder die iets weet over de gezochte bemanningsleden.
                    We zullen beginnen met het weergeven van de lijst van de officieren die aan boord zaten:

                    KLTZ. Oosthout, P. ( was onze commandant en zover wij weten is hij op 01-10-1979 als KTZ met de FLO gegaan )
                    LTZ 1 Bree, F.T. de ( was onze EO en zover wij weten is hij commandant geweest van de Hr. Ms. Poolster )
                    LTZT 1 Abbenhuis, A.E.J. ( was onze HMK en zover wij weten is hij in 1993 overleden )
                    LTZ 2 OC Namen, A. van
                    LTZA 2 OC Honing, Y.J. van der ( was onze OVA )
                    LTZE 2 OC Coevorden, A. van
                    LTZ 2 OC Vochteloo, D.H.
                    LTZ 2 OC Hoffen, P.H. van
                    LTZ 2 OC Moens, J
                    LTZT 2 Prins, R.T.G. ( is gevonden )
                    LTZAR 2 KMR Rademaker, F.B.W.M. ( was onze arts )
                    LTZ 2 Zuidema, R.H. ( zover wij weten was hij later als LTZ 1 de laatste commandant in 1984 van Hr. Ms. Wolf, F 817 )
                    LTZ 3 KMR Torenstra, K ( zover wij weten is hij op 18-01-2014 overleden, bron Marineblad )
                    LTZSD 3 Mee, H.B. van der ( zover wij weten is hij als LTZ 1 b.d. op 31-03-2007 overleden, bron Marineblad )

                    Bij voorbaat dank voor uw hulp.

                    Reactie


                    • #85
                      De geschutkonstabels die toen aan boord zaten waren:

                      MJRGSKNST Thieme, A.J.;
                      SGTGSKNST Reijgers, H.F.;
                      SGTGSKNST Schelkers, C.F.;
                      KPLGSKNST Greeuw, C.A. de;
                      KPLGSKNST Grootveld, T.M.;
                      KPLGSKNST Hartman, H.J.J.;
                      KPLGSKNST Slootheer, H.G.

                      Reactie


                      • #86
                        De vuurleidingkonstabels die toen aan boord zaten waren:

                        SGTVLKNST Stijnis, H.C.;
                        KPLVLKNST Potman, W.;
                        KPLVLKNST Witte, J.J.

                        Reactie


                        • #87
                          Ltz Johan Moens is dominee in Den Helder. Heb ook met hem gevaren als cdt Hr.Ms. Hefring.
                          Voor de konstabels moet je Leen van Heeren hebben. Zit ook op Dutchfleet. Stuur hem een PB'tje.
                          J J Witte werkt ook bij het Marmus als vrijwilliger.
                          SINE PROTECTIONE NULLA SECURITAS

                          Wapenspreuk van Hr.Ms. patrouilleschip Hefring

                          Reactie


                          • #88
                            De onderzeebootbestrijdingsdienst die toen aan boord zat bestond uit:

                            SGTOBD Da Thesta Jacobs de Bok, E.
                            KPLOBD Dekker, J.M.

                            Reactie


                            • #89
                              De navigatiegevechtsinformatiedienst die toen aan boord zat bestond uit:

                              SGTNGID Slooten, W. van
                              KPLNGID Ganzeman, D
                              KPLNGID Morren, J.A.

                              Reactie


                              • #90
                                Helaas een die waarschijnlijk niet meer op een reünie zal verschijnen.... http://www.geni.com/people/Eduard-da...00002722017823

                                "Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
                                "Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
                                ..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
                                https://duurzamehuizenroute.nl/wonin...s-1905-veendam

                                Reactie

                                Working...
                                X