Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Gezocht machinisten Hr. Ms. Overijssel, D 815 van Westreis 14-09-1971 tot 13-05-1972
Collapse
X
-
Vandaag precies 50 jaar geleden.
Woensdag 05-04-1972 De Eerste Officier mist zijn zonnebril.
AFGEMEERD AAN DE RIMA STEIGER; VAREND OEFENEND IN HET SCHOTTEGAT; AFGEMEERD AAN DE RIMA STEIGER.
Om 00:00 uur vanmorgen werd er door de ree wacht machinekamer een begin gemaakt met het opstoken van beide stoomketels en deze werkzaamheden werden door de zee wacht divisie machinekamer om 04:00 uur overgenomen zodat om 08:00 uur er "stoom klaar " gemeld kon worden aan de brug.
Hierdoor kon er worden begonnen met het voor oefenen in het Schottegat voor de CDM ( Curacao Dok Maatschappij ) dok opening.
Na het wederom afmeren aan de Rima steiger gaat de machinekamer over van zee wacht naar stoom ree bedrijf waarbij beide stoomketels in bedrijf blijven en 1 machinekamer die bemand worden door een zee wacht divisie, dit omdat er morgen weer geoefende gaat worden.
Wat is nu het geval:
Tijdens ons verblijf te San Juan, Puerto Rico, eind februari 1972, ontving de commandant het bijgaande bericht.
Aan dit bericht kleefden nogal wat consequenties, immers ons vaar- en oefenprogramma was reeds uitgestippeld tot aan de thuisreis en om aan het periodiek onderhoud van de machinekamer te voldoen diende het gehele reisplan maart/april te worden gewijzigd.
De datum 8 april lag midden in een onderhoudsperiode.
Wordt vervolgt.
Reactie
-
Vandaag precies 50 jaar geleden.
Donderdag 06-04-1972 Oefenen voor voor de dok opening.
AFGEMEERD AAN DE RIMA STEIGER; VAREND OEFENEND IN HET SCHOTTEGAT; AFGEMEERD AAN DE RIMA STEIGER.
Doordat er stoom ree bedrijf wordt gelopen dor het machinekamer pesoneel zijn wij vanmorgen binnen een uur " stoom klaar ".
Vervolg van gisteren:
Aan de ene kant was het jammer dat de 7 dagen " binnen liggen " te Paramaribo ( Suriname ) niet doorgingen en dat het driedaagse bezoek aan Port of Spain ( Trinidad ) moest vervallen.
Aan de andere kant was de opening van het grootste commerciele droogdok op het westelijk halfrond door de Hr. Ms. Overijssel, D 815 natuurlijk ook een hele belevenis.
Na weer te zijn afgemeerd aan de Rima steiger wordt het weer voor het machinekamer personeel stoom ree bedrijf.
Reactie
-
Vandaag precies 50 jaar geleden.
Vrijdag 07-04-1972 Voor oefenen dok opening; Scheepselftal verslaat Suffisant met 3 - 0; Scheepskrant.
AFGEMEERD AAN DE RIMA STEIGER; VAREND OEFENEND IN HET SCHOTTEGAT; AFGEMEERD AAN DE RIMA STEIGER.
In het ketelruim wordt de nodige hoeveelheden koffie gedronken tijdens het ( saaie ) stoom ree bedrijf, maar mede hierdoor zijn we vanmorgen weer binnen een uur "stoom klaar".
Vervolg van gisteren:
Na besprekingen met verschillende autoriteiten van de C.D.M. ( Curacao Dok Maatschappij ) waarbij het gehele ceremonieel diverse malen op papier werd doorgenomen, werd uiteindelijk vanmorgen 07-04-1972, tijdens de algehele voor oefening daad werkelijk het dok binnen gevaren.
U kunt zich wellicht herinneren wat dat betekende.
Het leek wel of een haring de bek van een walvis binnen zwom.
Het dok ( 120.000 D.W. tons ) bleek een immens groot dok te zijn en deskundigen hebben uitgerekend dat er gemakkelijk 6 B-jagers tegelijk kunnen afmeren.
De Hr. Ms. Overijssel, D 815 stoomde op eigen kracht het dok binnen hetgeen ongebruikelijk is voor een schip, en zodoende kwam er nog heel wat manoeuvreer kunst bij het afmeren kijken.
Na wederom te zijn afgemeerd aan de Rima steiger werd het weer stoom ree bedrijf voor het machinekamer personeel.
Reactie
-
voor machinekamer schreef Bekijk Berichten
Vandaag precies 50 jaar geleden.
Vrijdag 07-04-1972 Voor oefenen dok opening; Scheepselftal verslaat Suffisant met 3 - 0; Scheepskrant.
Na besprekingen met verschillende autoriteiten van de C.D.M. ( Curacao Dok Maatschappij ) waarbij het gehele ceremonieel diverse malen op papier werd doorgenomen, werd uiteindelijk vanmorgen 07-04-1972, tijdens de algehele voor oefening daad werkelijk het dok binnen gevaren.
U kunt zich wellicht herinneren wat dat betekende.
Het leek wel of een haring de bek van een walvis binnen zwom.
Het dok ( 120.000 D.W. tons ) bleek een immens groot dok te zijn en deskundigen hebben uitgerekend dat er gemakkelijk 6 B-jagers tegelijk kunnen afmeren.
De Hr. Ms. Overijssel, D 815 stoomde op eigen kracht het dok binnen hetgeen ongebruikelijk is voor een schip, en zodoende kwam er nog heel wat manoeuvreer kunst bij het afmeren kijken.
Uit de Bron:
After operations had initially continued at both locations, the C.D.M. would be located entirely at Koningsplein from 1963 onwards. A communication road was built, running from the Rijkseenheid Boulevard. As the company progressed so well, plans were developed for a new 120,000-tonne dock.
This new Antilia Dok (A-Dok) was officially opened on 8 April 1972, marking one of the most important moments in Curaçao’s ship repair history. It laid the important foundation for the further growth of C.D.M. and of the economy of Curaçao itself.
We kijken hier recht op het 120.000 tons "Antilia" dok in aanbouw.Vriendelijke groet, Hans.
"Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).
- 1 like
Reactie
-
Vandaag precies 50 jaar geleden.
Zaterdag 08-04-1972 231 man gaan door het lint.
AFGEMEERD AAN DE RIMA STEIGER; VAREND IN HET SCHOTTEGAT EN AFGEMEERD IN HET NIEUWE DROOGDOK VAN DE C.D.M.; AFGEMEERD AAN DE RIMA STEIGER,
Wederom waren we vanmorgen binnen een uur "stoom klaar ".
Vandaag 08-04-1972 is de dag van de opening, we worden door twee sleepboten achteruit de Anna baai ingetrokken.
Ter hoogte van de nieuwe brug zou de aanloop naar het dok plaats vinden.
Exact op tijd vertrok het schip en stoomde op statige wijze ( zoals vermeld stond in de Beurs en Nieuws Berichten ) door het Schottegat naar de ingang van het dok.
Met behulp van twee tijdwaarnemers regelde de commandant de vaarten; de opdracht was dat 17 minuten na aankomst van de gouverneur der Nederlandse Antillen, zijne excellentie Drs. B.M. Leito op het terrein van de C.D.M. de Hr. Ms. Overijssel, D 815 "door het lint "zou gaan.
Het lint was gespannen aan de ingang van het dok.
Het doorvaren betekende dat de opening van het droogdok een feit was, 17 minuten later was de boeg van de Hr. Ms. Overijssel, D815 precies op de juiste plaats en onder luid applaus van de 800 eregasten en een duizend toeschouwers sneed de Hr. Ms. Overijssel, D815 het lint met haar messcherpe boeg door.
Op hetzelfde moment hesen twee kranen een bord uit het water met het opschrift: "Antilia Dock - Good Luck ".
Tijdens de afmeer manoeuvre ( waarbij het pavoiseer plan vlekkeloos omhoog ging ), hield de gouverneur een gloedvolle rede gevolgd door het spelen van het Wilhelmus en het Antilliaanse volkslied.
Voor de aanwezigen werd een uitgebreid waterfestijn uitgevoerd, waarbij o.m. de mariniers van Suffisant acte de precense gaven in de vorm van duik demonstraties.
Voor de vrouwelijke toeschouwers werd op een vlot een modeshow gehouden.
Helaas hebben wij niet alles kunnen zien, aangezien iedereen aan boord moest blijven en "passagieren "over het terrein van de dok maatschappij dus uitgesloten was.
Toch viel er vanaf het dek nog het een en ander te bekijken.
Nadat alle festiviteiten ten einde waren vertrokken wij met stille trom en zochten de voor ons zo vertrouwde Rima steiger weer op.
Voor de "bewezen diensten "heeft de directie van C.D.M. een biertje aangeboden, een gebaar dat door "alle hens "bijzonder op prijs werd gesteld.
De waarheid is echter dat de bemanning gehoopt had dat we een mooie en fel begeerde C.D.M. aansteker cadeau zouden krijgen, doch helaas we moesten het doen met een lokaal gebrouwen Amstel biertje.
Reactie
-
Mooi verhaal Laurens
Er vond ook een incident plaats, onderstaande uit "Amigoe di Curacao" van 08-04-1972.
Vriendelijke groet, Hans.
"Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).
- 1 like
Reactie
-
Vandaag precies 50 jaar geleden.
Zondag 09-04-1972 Zondagse dienst.
AFGEMEERD AAN DE RIMA STEIGER.
Nadat gisteren de machinekamer door de brug was "bedankt "werden de 60.000 ras paarden op stal gezet zodat ze konden worden vertroeteld tot onze aanstaande reis terug naar Nederland.
Verder was het een mooie dag om herinneringen op te halen zoals te zien op bijgaande foto's die o.a. op Bonaire zijn genomen.
Reactie
-
Vandaag precies 50 jaar geleden.
Donderdag 13-04-1972 Geen bijzonderheden te vermelden.
AFGEMEERD AAN DE RIMA STEIGER.
Als wij voor anker lagen dan was het vervoermiddel bij uitstek om aan de wal te komen onze motorsloep waarvan er twee aan boord waren.
Tijdens deze reis werd van een van deze motorsloepen de diesel motor gereviseerd.
Reactie
Reactie