Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gezocht machinisten Hr. Ms. Overijssel, D 815 van Westreis 14-09-1971 tot 13-05-1972

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Woensdag.1.jpg Woensdag.1a.jpg Woensdag.1ab.JPG

    Vandaag precies 50 jaar geleden.

    Woensdag 24-11-1971 Gasmasker inspectie.

    TE CURACAO.

    DE BEWAPENING VAN ONS SCHIP:
    We beginnen van voor naar achteren.

    Achter toren 1 en een dek hoger stonden twee Bofors vierloops 375 mm raket dieptebom werpers die werden gebruikt voor de bestrijding van onderzeeboten.

    ( Zie bijgaande foto serie 1 van 4 die morgen wordt vervolgt ).

    Reactie


    • Donderdag.1.jpg Donderdag.1a.jpg Donderdag.1b.jpg

      Vandaag precies 50 jaar geleden.

      DONDERDAG 25-11-1971 Officieren verkennen Ascencion.

      TE CURACAO.

      DE BEWAPENING VAN ONS SCHIP:
      We beginnen van voor naar achteren.

      2 van 4 vervolg van de foto serie van de raket dieptebom werpers.

      WORDT VERVOLGT.

      Reactie


      • Vrijdag.1.jpg Vrijdag.1a.jpg Vrijdag.1b.jpg

        Vandaag precies 50 jaar geleden.

        Vrijdag 26-11-1971 Geef uw geld aan Stille Hulde.

        TE CURACAO.

        DE BEWAPENING VAN ONS SCHIP:
        We beginnen van voor naar achteren.

        3 van 4 vervolg foto serie raket dieptebom werpers.

        WORDT VERVOLGT.

        Reactie


        • Hierna tjetten.
          SINE PROTECTIONE NULLA SECURITAS

          Wapenspreuk van Hr.Ms. patrouilleschip Hefring

          Reactie


          • Zaterdag.1.jpg Zaterdag.1a.jpg Zaterdag.1b.jpg

            Vandaag precies 50 jaar geleden.

            Zaterdag 27-11-1971 Het landingsdetachement oefent.

            TE CURACAO.

            DE BEWAPENING VAN ONS SCHIP:
            We beginnen van voor naar achteren.

            4 van 4 foto serie raket dieptebom werpers.

            Reactie


            • 332.JPG 199.JPG

              Vandaag precies 50 jaar geleden.

              Zondag 28-11-1971 Zondagse dienst.

              TE CURACAO.

              Omdat we morgen, maandag 29-11-1971, naar zee zullen vertrekken dalen zondagnacht om 00:00 uur de reewacht machinisten onderleiding van een korporaal ( de sergeant had wacht te kooi ) af in het ketelruim om met een voor dieselolie geschikte brander, die met een toorts ( zie foto's ) werd aangestoken, de ketels op te stoken.
              Zij werden door de zeewacht divisie die de dagwacht ( 04:00 tot 08:00 uur ) had afgelost.
              Deze zewacht divisie bemande de beide machinekamers en het ketelruim om er voor te zorgen dat rond 08:00 uur de brug kon worden gebeld met de mededeling dat we stoom klaar waren.

              Reactie


              • Maandag.1 vertrek Curacao.jpg Maandag.1c.jpg Maandag.1d.jpg

                Vandaag precies 50 jaar geleden.

                Maandag 29-11-1971 Vertrekken naar zee.

                SINTERKLAASJE HALEN.

                Het vaarprogramma van een stationsschip wordt gewoonlijk vastgesteld wanneer dat schip nog in Nedeland kouwe neusjes ligt te halen.
                De autoriteiten in de West moeten immers tevoren hun plannen maken, maar wanneer dat ook maar enigzins kan, komt het stationsschip met haar eigen wensen.
                Je bladert eens in reisverslagen van andere stationsschepen; snuffelt in een touristische gids en maakt dan een voorstel vaarorder.
                Voor een trip naar de Dominicaanse republiek bijvoorbeeld, parel van de grote bovenwindse eilanden en in geen 25 jaar door een Nederlands oorlogsschip bezocht.
                Vol verwachting vertrekken we op 29-11-1971 uit Willemstad om in Santo Domingo ( hoofdstad van de Dominicaanse republiek ) Sinterklaasje te gaan halen.
                Slechts 500 bovenwindse zeemijlen scheiden Curacao van het eiland Hispaniola, en omdat het officiele bezoek van 3 tot 6 december valt, wordt het eerste gedeelte van de reis gebruikt om nog wat oefeningen in de Curacaose wateren te houden.

                WORDT VERVOLGT.

                Reactie


                • Dinsdag.1b.jpg Dinsdag.1 olieladen Caracas baai.jpg

                  Vandaag precies 50 jaar geleden.

                  Dinsdag 30-11-1971 Laden olie te Caracasbaai, komen aan te Curacao, de Hr. Ms. Groningen, D 813 gaat naar huis.

                  SINTERKLAASJE HALEN.

                  Het vertrek van Hr. Ms. Groningen, D 813 naar Nederland geeft aanleiding tot schietoefeningen; deze keer niet met aardappelen en brandspuit, maar heuse 12 cm. granaten die ons zusterschip op de achtermiddag van 30-11-1971 ( dank zij expres verlegd trefpunt ) net niet om de oren suizen.
                  Met gemengde gevoelens zien we haar vertrekken, blij dat ze weg is en dat wij Curacao en de Rima steiger nu voor ons alleen hebben, maar ook weemoed ( en jaloezie ).
                  Gelukkig blijven M.L.D. en mariniers over als speel makkertjes.
                  Ook speelt de Hr. Ms. Overijssel, D 815 die dag onderzeebootje voor de M.L.D. en bestoken de mariniers ons landingsdetachement, dat operatie "Baroe "voor oefent op de wal.
                  Het wel en wee van onze "full time "en "part time "helden tussen de pica's staat elders in geuren en zwart witte kleuren beschreven.

                  WORDT VERVOLGT.

                  Reactie


                  • Woensdag.2.jpg Woensdag.2a.jpg Woensdag.2b.jpg Woensdag.2c.jpg Woensdag.2d.jpg Woensdag.2e.jpg

                    Vandaag precies 50 jaar geleden.

                    Woensdag 01-12-1971 We vertrekken naar zee, een adjudant bevorderd tot luitenant ter zee derde klasse, speciale diensten.

                    SINTERKLAASJE HALEN.

                    DE WAMANDAI, A 870 KLAAR VOOR ONDER WATER:

                    Op het noordelijk deel van het eiland ligt het vliegveld.
                    En nabij dat vliegveld houdt zich een nijver zoemend bedrijf zich staande, een bedrijf dat wij kennen onder de magische letters: M.L.D., Marine Luchtvaart Dienst.
                    Continue worden daar zo'n 5 Grumman Trackers vlieg gereed gehouden en 2 Augusta Bell wentelwieken.
                    Aangezien de Hr. Ms. Overijssel, D 815, evenals deze "kisten ", ook voor de onderzeebootbestrijding in de wieg is gelegd, voelt u wel dat er prachtige gezamenlijke oefeningen te bedenken zijn.
                    Alleen de onderzeeboot laat afweten.
                    Hoewel ..... is dat wel zo?
                    Laat het hier volgende spannende relaas een les zijn voor hen die te snel het idee hebben dat er geen onderzeeboten in de buurt zijn.
                    In de vroege morgen van 01-12-1971 laat de schipper van de sleepboot Wamandai, A 870 zijn equipage in een alle hens weten dat hun goede tuffer nu een onderzeeboot is geworden, zonder de bijbehorende toelage.
                    De bemanning is echter fanatiek en in het aller geheimste geniep wrden de trossen losgegooid.
                    Verplaatsen we ons nu naar het zeegebied ten zuiden van Curacao: Hr. Ms. Overijssel, D 815 stoomt ogenschijnlijk rustig voort, ondertussen echter koorstachtig het onderwater gebied afzoekend met haar apparatuur.
                    Even later kondigt een vertrouwelijk gebrom hoog boven het eiland de komst aan van de "vleugels van de vloot "en de gezamenlijke opsporingsfase kan beginnen.
                    De Tracker zoekt ver voor het schip uit met radar en "eyeball mark 1 "en na enige tijd kan hij melden dat hij een snoodaard heeft ontdekt maar dat de "sub "op zijn nadering meten onder water verdween.
                    Hierop ontstaat grote bedrijvigheid in de commando- en onderzeeboot bestrijdigs centrale, er wordt vaart vermeerderd en een levendig radiotelefonieverkeer ontstaat tussen vliegtuig en schip, kortom: het gevecht met de onzichtbare tegenstander is in volle gang.
                    Hardnekkig klinkt het geping in de OB-centrale maar de echo's blijven uit.
                    "Lekker soepel "denken de onderzeeboot verkennertjes al achter hun ronde beeldschemen en handwielen.
                    Maar met een sardonische grijns opent de sergeant een electronisch kastje en, ploep ....., een piepklein electronisch onderzeebootje vliegt eruit en veroorzaakt een keiharde echo.
                    Nu is het actie geblazen,de aanvallen wisselen elkaar snel af en zelfs torpedo's worden erbij getoverd.
                    De vliegmachine blijft inmiddels volop mespelen: laag over de ondezeeboot snorrend op aanwijzingen van het schip laat hij, denkbeeldige, torpedo's en dieptebommen vallen.
                    Dan, plotseling, is de oefening afgelopen.
                    De Wamandai, A 870, want die is het , komt boven water, bergt zijn periscoop op en zet koes naar de Annabaai.
                    De Tracker vliegt met een enigzins vemoeide pruttel terug naar z'n basis, "happy lanings "geven we hem nog vriendelijk na.
                    En het schip?
                    Ons schip vaart gewoon door, echte nog foponderzeeboten kunnen haar van het reisplan afhouden.

                    WORDT VERVOLGT.

                    Reactie


                    • Erg interessant èn leuk al deze verhalen te lezen

                      Reactie


                      • Donderdag.1.jpg

                        Vandaag precies 50 jaar geleden.

                        Donderdag 02-12-1971 Machinekamer platvoet divisie voortaan ketelaar, scheepskrant.

                        SINTERKLAASJE HALEN.

                        Wij stomen op naar Santo Domingo.

                        WORDT VERVOLGT.

                        Reactie


                        • voor machinekamer schreef Bekijk Berichten

                          Vandaag precies 50 jaar geleden.

                          Donderdag 02-12-1971 Machinekamer platvoet divisie voortaan ketelaar, scheepskrant.
                          Ik vermoed, na ooit eens gelezen te hebben dat bij de Kon. Marine een ketelaar iemand is die "naschaft", dus na de anderen eet.

                          Een ketelaar is ook iemand, wiens handwerk het was, het maken of repareren van ketels.

                          Platvoetwacht, Zo genoemd omdat de vooravondwacht de gemakkelijkste zou zijn: men kan rustig heen en weerkuieren (op platte voeten).

                          Bij de koopvaardij spreekt men ook wel van 16.00-18.00 Eerste platvoetwacht en 18.00-20.00 Tweede platvoetwacht.
                          Werd heel weinig in de praktijk toegepast, want de gedeelde platvoetwacht zorgt ervoor dat je niet steeds dezelfde wacht loopt, het rouleert zo vanzelf.
                          Beter is het je "eigen wacht" te hebben, gedurende de plaatsing aan boord, meestal gekoppeld aan je rang.

                          Vriendelijke groet, Hans.

                          "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                          Reactie


                          • ketelaar is iemand die te laat is.

                            Reactie


                            • Vrijdag.1c.jpg Vrijdag.1d.jpg Vrijdag.1e.jpg

                              Vandaag precies 50 jaar geleden.

                              Vrijdag 03-12-1971 Arriveren te Santo Domingo.

                              SINTERKLAASJE HALEN.

                              Na een voorspoedige oversteek loopt het schip op 03-12-1971 om 09:00 uur de haven binnen.
                              Het tochtje naar de kade is een belevenis op zichzelf - een sort slalom door een modderige rivier.
                              En al vertelt de loods in zijn beste Engels dat er "No problemas "zijn, vanaf de brug wordt er toch bedenkelijk in het donker bruine water gekeken, zeker wanneer het schip moeilijk tegen de kant te manoeuvreren is.
                              Eenmaal afgemeerd voelen we ons wel gelukkig; de kade ligt niet ver van de stad en vanaf de bak heb je een mooi uitzicht over de tropisch aandoende rivier.
                              Bovendien worden we goed bewaakt - gewapende militairen voor het haven terrein - iets wat ons in het begin verbaast.
                              Later in de stad blijkt dat alle belangrijke objecten bewaking hebben.
                              Wel begrijpelijk als je weet dat hier in 1965 nog een burgeroorlog werd uitgevochten, welke met steun van de ( niet zo populaire ) Amerikanen in het voordeel van de huidige regering werd beslist.
                              Wij passagieren in lang wit om iedereen goed duidelijk te maken dat wij Hollanders zijn en om eventuele moeilijkheden te voorkomen.
                              De ontvangst van de zijde der Dominicaanse autoriteiten is aller hartelijkst.

                              WORDT VERVOLGT.

                              Reactie


                              • voor machinekamer schreef Bekijk Berichten

                                Na een voorspoedige oversteek loopt het schip op 03-12-1971 om 09:00 uur de haven binnen.
                                Het tochtje naar de kade is een belevenis op zichzelf - een sort slalom door een modderige rivier.
                                En al vertelt de loods in zijn beste Engels dat er "No problemas "zijn, vanaf de brug wordt er toch bedenkelijk in het donker bruine water gekeken, zeker wanneer het schip moeilijk tegen de kant te manoeuvreren is..
                                Een vraagje voor machinist Laurens.
                                Is het bij marineschepen ook gebruikelijk om bij binnenkomst van een haven "over te gaan" van de lage zee-inlaat naar de hoge-zeeinlaat (t.b.v. koelwater) om overmatige vervuiling van de zee-inlaatfilters te voorkomen


                                Vriendelijke groet, Hans.

                                "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                                Reactie

                                Working...
                                X